Ta vara på dagen!

2012-07-31 / 21:59:51

Det är vad jag gör denna vecka! Tar vara på dagen! Sista semesterveckan! Nästa vecka kommer jag att börja jobba som förskollärare igen inom vikariepoolen och hoppas på ett lång vikariat eller en tjänst! Men först semester och njuta av dagarna, sommaren och att bara va! Jag tog mig en tur med båtbussen igår inåt stan. shoppade lite och fixa på stan och jag hälsade även på Sonja en sväng över fika. I dag tog jag mig en cykeltur till stan, lunch med en gammal vän. Sen har jag varit hos Anna en sväng, fika och massa törla ;) Nu blir det soffan framför en film!

/Fridas Vardag

Borta bra men hemma bäst!

2012-07-29 / 16:47:18

Även om jag gillar både att resa och att åka på roadtrip med bilen, så är det rätt skönt att komma hem också! Vi åkte i måndags neråt Skåne. Tog en glass i Åhus, sen längst Österlen neråt. Stannade i Kivik för en lunch vid havet, besökte musteriet och handlade lite smått och gott att dricka. Vi besökte Stenshuvud, ett naturreservat där vi gick upp på toppen. En mäktig utsiktsplats med utsikten över havet. Sen åkte vi längst Österlen till Simrishamn. En mysig liten hamnstad där vi tog in på hotell en natt. Åt en super god plankstek på kvällen, åh va gött att slippa tröjan utan det var en fin och ljummen kväll. Sen åkte vi vidare till glimmingehus, en gammal medeltida Borg/ fästning. Sen åkte vi ner till Sandhammaren. Vit sandstrand längst havet och det var så varmt när vi var där och solen stekte !! Men eftersom vi skulle vidare så valde vi bilen med kyla! Vi åkte vidare till Ales stenar! Massa stenar som stod uppe på en kulle men härlig utsikt över havet och landskap! Ystad kom vi till sen på tisdag eftermiddag och vilken fin och mysig stad. Varmt och hett men vi strosade runt i staden, besökte både affärer, tog en runt tur i staden med en gammal brandbil med guide så vi såg verkligen Ystad stad! Besökte en fin kyrka, gammalt kloster. Vi tog in på ett mysigt hotell i staden, Åt en god middag i hamnen på kvällen, det var så fint och varmt väder!! Dagen efter åkte vi vidare längst havet, besökte ett gammalt mäktigt slott!! Häftigt och folk bodde där! Undrar vad de betalade i hyra! ;) Vi besökte Malmö och käkade lunch vid Torning Torso! Vilken värme det var alltså och solen stekte verkligen i Skåne! Att åka längst Österlen och Skåne kust var verkligen både fint och härligt med havet, naturen och alla sevärdheter längst vägen! När vi åkte uppåt Göteborg började graderna sjunka och det minskade i sommarvärme så nere i Skåne skulle man ha stannat! Men i onsdags kväll kom vi till Strömstad, stugan där E' s föräldrar var. Vi hade några lugna fina dagar då vi solade, åkte båt, grillade, käka skaldjur, shoppade, mumsa godis och bara njöt av kusten! Nu är vi hemma då E börjar jobba igen i morgon så denna sommar blev det bara några dagar på kusten men så blev det denna sommar. E måste jobba på nya jobbet och jag ska börja jobba nästa vecka. Men först en vecka semester och min väns bröllop på lördag! Nu blir det, packa upp, käka tacos och se film! Gött!

/Fridas Vardag

Österlen, skånes kust och västkusten i stugan!

2012-07-28 / 14:15:51

Vi är i Strömstad nu, i E's föräldrars stuga och har det lugnt och skönt! Vi har haft en härlig, varm och fin vecka under vår roadtrip i Skåne och nu några dagar i stugan. Åker hemåt i morgon...!

Helg i stugan!

2012-07-20 / 17:22:23

I dag har jag bara grejat hemma, tvättat och packat! Varit i väg och handlat och fixat. Annars sett på film och slappat! Efter E jobbat klart så åker vi upp till stugan, E' s föräldrars stuga då vi är ensamma där i helgen. Så mycket grillat, läsa bok, bada tunna, sola ( !?) och njuta av lugnet blir det! Sen väntar en semestervecka tillsammans! :) Trevlig helg på er!

/Fridas Vardag

Planerar roadtrip under vår semestervecka!

2012-07-19 / 20:28:44
Hit ska vi åka till veckan! Vi har bestämt oss för en roadtrip neråt Skåne. E fick ledigt en vecka från jobbet då det var lugnt på firman till veckan så då får vi ju en veckas semester tillsammans!! Visst en restresa,sol och bad är ju underbart men vi har ju rest så det räcker ett tag i Världen så det får bli Sverige. Och det ska bli så mysigt att åka ner till Österlen, Simrishamn och Ystad. Sen efter några dagar nere i Skåne åker vi uppåt mot Västkusten och Stugan i Strömstad några dagar! Härligt ska det bli!
I dag har jag varit på stan, planerat semestern, gjort några ärenden och sedan suttit och fikat länge i M-skogen med Lotta och pratat skit ;)

/Fridas Vardag

Båttur och den vilda älgen!!!

2012-07-17 / 20:51:27

Det blev en båttur med E, Anna, Hoffa och Benjamin längst Klarälven och vi klarade oss undan regnet men grilla får vi ta en annan kväll för en kvart efter vi kommit in till land så kom regnet!! Och mitt i den fridfulla båtturen så stod där längst kanten en livs levande Älg!!!! Gud han bara stod där och glodde på oss!! Coolt! Vi satt där i båten och fotade för fullt och han stod där helt lugnt!! Häftigt att se en älg på så nära håll!!

/Fridas Vardag

Sol/regn oavsett semester !

2012-07-17 / 14:21:19

Denna veckan jobbar min kära sambo hemma i kd vilket gör att man verkligen kan ta tillvara på sommarkvällarna. I går tog vi en kvällstur med båten och det var en fin och lugn tur längst kanalen/klarälven och det är riktig vardagslyx att kunna ta en kvällstur på sjön så där en vanlig måndag! I kväll är planen att åka båten med vänner och grilla på en ö, men just nu regnar det ute igen och jag ligger under filten i soffan. Men hoppas solen kommer tillbaka så det kan bli en fin kvällstur med båten, grillat och gott sällskap! Nu ska jag fortsätta läsa min " braiga" bok!

Semesterkänsla!

2012-07-16 / 15:44:39

Strålande sol, en bra bok, solstolen på balkongen, inga måsten, inga planer utan bara ta vara på dagen i dag! Det är semesterkänsla det! Njuter!!!

Dagarna som varit!

2012-07-16 / 11:46:59
I torsdags åkte jag till M-skogen och träffade min vän Karin och lilla Julia. Lilla Julia är på väg att bli stora tjejen och ska börja på förskolan i augusti vilket kommer att gå galant tror jag då hon verkar helt klar färdig för att börja förskolan och en sån duktig tjej! Vi fikade på Naturum och gick även en sväng i m-skogen och skvallrade lite! Vi ses alltför sällan! Annars var det soffan med en bra film och en påse snask som gällde i torsdags, bra seg efter möhippan och dess förberedelser, men kul var det!
I fredags åkte jag ut till Mia, kusinerna och hundarna för en fika och massa törl! Trevligt som vanligt att umgås en sväng! Sen ringde min kära sambo och sa att han redan var hemma vid lunch, Så jag åkte hem till min sambo som var stentrött efter första jobbveckan borta och på länge! Det blev en slapparkväll med kvällspromenad, tacos och filmmys!
I lördags åkte vi till stugan, E`s föräldrars stuga och E`syster Karin med sambo och hans föräldrar var här från London för att hälsa på, Riktigt trevligt, mycket god mat och mycket engelska blev det så klart! En lugn och skön slapparhelg i stugan med både sol, varmt och skyfall av regn!
Nu är det måndag igen och E jobbar hemma denna veckan och jag fortsätter min semester!
I dag skiner solen så jag ska njuta i solstolen på balkongen och läsa min bok!
Där sov vi denna helg, lugnt och gött vid stugan och vattnet..
Jag köpte mig en ny klänning till familjemiddagen i lördags i stugen!
Charlie leker på gräset!
Hundarna leker och mumsar gräs och jag och Mia pratar skit ;)
Julia fikar med mamma Karin och mig!

Möhippan för Lotta!

2012-07-16 / 11:39:23
Vi började redan i början av veckan, träffades och planerade möhippan och i onsdags var det dags!
Vi fick en jätte fin kväll på sjön!
Båtturen på kvällen var både fin, lyckad och rolig! ;)
Den blivande bruden, Lotta!
Gamla gänget! Lotta, Malin, Zandra, Jag, Lina och Elin samlades efter många år på Lottas möhippa!
Zandra en gammal vän var hos mig och fixade i början av veckan och i onsdags var det dags!

Lata dagar i stugan!

2012-07-15 / 14:20:02

Vi är i stugan och har det gött! E' syster med sambo är hemma från London samt hans föräldrar så mycket engelska blir det! E' släkt är också här med kusin och kusinbarn Ester, så söt så! Vi har det gött och slappar i stugan! Semester för hela slanten!

Rätt pigg ändå!

2012-07-12 / 15:50:36

Trots förberedelser i månader, sista förberedelserna i dagarna tre och matlagning dagen innan till alla så är jag rätt pigg ändå! I går var det dags för Möhippa!! Min vän Lotta gifter sig i augusti och i går va dagen vi väntat på och planerat så länge! Så 12.00-00.00i går var jag i gång! En lyckad dag/ kväll med massa skoj, mys, bus och trevligheter så är jag i dag rätt pigg ändå! Jag undrar hur den blivande bruden mår i dag ja!? ;) nu ska jag cykla till m-skogen!

/Fridas Vardag

Ny klänning till bröllop!

2012-07-10 / 15:45:30

Köpte mig en ny klänning i dag. Till min väns bröllop i augusti! De har tema olivgrön så denna klänning tycker jag va jätte fin med inslag av olivgrönt i olika nyanser! Och bruna ben! ;) nu är det bara skor jag ska koll upp, mina vita jag hade på ett annat bröllop el nya!? Hm.. Får kolla på det längre fram..

Strålande sol!

2012-07-10 / 00:26:50

Första dagen på semestern började bra med strålande sol! Cyklat, varit på stan, suttit länge i m-skogen och fikat i solen och jag bara njuter av ledigheten! Redan i morgon kommer tydligen regnet in, men då får jag helt enkelt krypa upp i soffan och börja läsa en ny bok!

/Fridas Vardag

Helgen med minnen, Värmlands upplevelser och bra film!

2012-07-09 / 11:33:26
I lördags kände vi för att hitta på något när det var mulet men ändå varmt. Vi tog en biltur i Värmlands fina skog/ natur och kultur. Vi åkte först och tittade på min morfars gamla sommarstuga som han och hans fru hade i många år och som jag har många barndomsminnen i från om somrarna. Stugan, trädgården, logen och grusgången..Jag har inte varit där på över 10 år men det såg ut som jag kom i håg det och det var kul att få komma tillbaka och gå runt och titta. De som köpte stugan bor där året runt och vi pratade med honom och han visade runt, så det väckte mycket minnen.. saknar verkligen min morfar som gick bort för 3 år sedan..
Sen åkte vi till Värmskog och besökte "Cafe Liljenäs i Värmskog" där de har Värmlands mest berömda Räkmackor! Vi har pratat om det så länge så det var dags för ett besök. Vi beställde en varsin "Räksmörgås Lyx" med massa handskalade räkor och oj va mätt jag blev och gott var det! Solen tittade fram och det var jätte fint med vattnet och skogen runtomkring. Sen åkte vi till Borgvik och besökte " Sliperiet i Borgvik" med massa kultur och gick runt och strosade där en stund. Sen åkte vi vidare genom skogarna och det är allt fridfullt och fint ute i de Värmländska landskapet.
På kvällen lagade E god mat och vi frossade i de två sista Liza Marklunds filmerna och Livstid var lika bra och spännande som boken och En plats i solen minst lika bra. Mumsade lördagsgodis så mellan filmerna var vi tvugna att ta en promenad då solen tittade fram innan den skulle gå ner, vi tog en kvällspromenad förbi M-skogen och Putte i Parken och vi hörde Timbuktu sjöng över hela området!
I går åkte vi till E`s föräldrar i stugan och käkade god lunch, slappade i stugan och på kvällen hann vi med en båttur på Vänern med mamma och solen sken så fint över vattnet på kvällen.

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen cykla ner på stan!

Bilder från helgen: morfars stuga..

Semester!!!

2012-07-09 / 09:51:56

Nu är det semester på riktigt! I dag måndag är det första semesterdagen och jag sov till 9.30! Det behövdes verkligen då jag känner mig så trött nu när kropp och knopp slappnat av och tar semester på riktigt! I dag ska jag bara va! Cykla ner på stan, göra lite ärenden, och börja läsa en ny bok i solstolen på balkongen! Härligt med sommar och semester! Min kära sambo har i morse åkt på jobb! Han fick jobb som snickare igen och jobbet började i dag, borta första veckan men han kommer hem igen på fredag! Gött för honom att jobba igen nu efter ledigt i 5 veckor och efter året med plugg! Men givetvis blir han saknad här hemma under veckan! Men vår semester tillsammans kommer.

Fint på balkongen!

2012-07-07 / 12:12:42

Nu har jag köpt mig en fin vattenkanna som kan hänga på balkongen, smart grej! Och blommorna växer så fint! Hoppas det fortsätter så och att jag lyckas hålla dem fina och vid liv! ;) kvavt, grått och blött ute, Inge sugen på båttur i dag heller så får se vad dagen har att erbjuda!

ETT ÅR SEDAN!

2012-07-06 / 19:58:58

För Ett år sedan i dag satt jag på flyget från Kina via Ryssland och längtade hem mer än någonsin! Att se och läsa en svensk tidning efter ett halv år på resande fot, bara det va stort och gav mig nästan tårar i ögonon då av hemlängtan.. just nu längtar jag tillbaka massor till vår resa och ja gatan i Peking jag gick på dagen innan vi åkte hem typ.. men soffan hemma får duga för nu..
/Fridas Vardag

En fin sommarkväll på Vänern!

2012-07-06 / 19:28:15
I går efter jobbet åkte vi ut med båten med våra vänner Johan och Maritha. Ture var så klart med och hade premiär på sjön i båt! Vi fick en fin tur i solen och värmen, sen gick vi i land på en ö, grillade, åt gott, pratade och bus med Ture vid vattenkanten. Vilken sommarkväll vi fick och det var stilla och lugnt på vänern. Solnedgången på väg hemåt var fantastisk att se från vattnet! En trevlig kväll med vänner på sjön och det kommer de bli mera av i sommar!
Men nu, just det, soffan och filmen väntar...

Bilder från vår härliga kväll på sjön!

Filmer i kväll!

2012-07-06 / 19:10:23
De här hoppas vi är lika bra som de första två filmerna om Annika Bengtsson i den "nya" serien om böckerna av Liza Marklund! Så i kväll ska vi se de här två filmerna!

Semester och helg!

2012-07-06 / 19:04:32
Nu har jag tagit semester! Nu är mitt långvikariat på jobbet slut.. jag har varit där sedan i oktober och kommer sakna kollegor och barnen då jag trivdes jätte bra!! Men livet går vidare och nu har jag 4 veckors semester!! Och det ska bli så skönt med ledigt, sommar och att bara va!! Tal på vardagslyx så åkte vi ner till bryggan efter jobbet i onsdags och E hade gjort picknick mat och vi åt gott i solen och åkte sedan en kvällstur med båten, Vardagslyx som det kommer bli mycket av i sommar!
Äntligen helg och nu blir det faktiskt soffan. Båten och att vara ute lockar inte lika mycket i dag när solen inte är framme och jag är trött.. så det bir mat, bra film och fredagsmysmums i kväll!

Trevlig helg!

/Fridas Vardag

1e juli och typisk Svensk sommar!

2012-07-01 / 20:12:30
I går åkte vi ut med båten på vänern. Jag fick lära mig att köra, backa, vända, svänga och lägga till.. ja jag tränade! Och mera träning får det bli om jag ska känna mig säker på vänern med båten. Men vi åkte runt i inre hamn, till kanikenäset och tankade, la till vid Cafe August och käkade lunch som vi hade med på bryggan. Det var uppehåll, kom lite regn men för det mesta fint väder men sen åkte vi hemåt när det började blåsa upp och komma mera regn. Men väl hemma så sprack det upp igen och klarblå himmel! Typisk Svensk sommar har det varit hela helgen tycker jag! Vi tog ett glas rosé på balkongen och E bakade goda tilltugg till. God Sushi på kvällen och åh va mycket det blev!! Så vi var så mätta att vi kom fram till att aldrig göra så mycket mer på två personer! Men super gott var det! ;) Så bra filmer såg vi och vi mumsade efterrätt senare på kvällen, helt otroligt att vi orkade det då men E gjorde god blåbärspannacotta...jag har inte varit så mätt på väldigt länge som jag var i går kväll och natt...
I dag har det regnat stort sett hela förmiddagen och jag har bara legat i soffan och läst! Semester känslan börjar smyga sig på trots en vecka kvar att jobba.. men sen sken det upp så vi tog en promenad i solen och en sväng med båten blev det i dag också tillsammans med mamma!  Nu efter maten ska jag lägga mig i soffan och läsa igen.. medan min kära sambo ska se fotboll.. Äntligen sista matchen!

/Fridas Vardag
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!